معرفی روستای زیبای گیلوان با مردمانی با صفا و قدمتی چند هزار
معرفی روستای زیبای گیلوان با مردمانی با صفا و قدمتی چند هزار
معرفی روستای زیبای گیلوان با مردمانی با صفا و قدمتی چند هزار
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, توسط محمد توکلی گیلوان |

بقایای 4 گور باستانی در گورستان خانقاه گیلوان کشف شد

 

 
 
خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ فصل سوم کاوش در گورستان خانقاه گیلوان، واقع در بخش کلور استان اردبیل، پایان یافت.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باستان شناسی ،"رضا رضالو"، سرپرست هیئت و استادیار و عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، اعلام کرد که نخستین فصل کاوش در گورستان مذکور در سال 1385 صورت گرفت که در نتیجه آن، بقایای 16 گور باستانی به‌دست آمد. »
 
وی افزود:« در طی دومین فصل کاوش که در سال 1386 انجام گرفت نیز بقایای 5 گور یافت شد. سومین فصل کاوش در این گورستان نیز از  30 مرداد آغاز شد و تا 15 مهر 87 ادامه یافت که در نتیجه این کاوش‌ها بقایای 4 گور باستانی بدست آمد.»
 
به گفته رضالو گورستان خانقاه گیلوان، در 60 کیلومتریجنوب شرقی شهر خلخال، در بخش شاهرود و در 180 کیلومتری جنوب شهر اردبیل قرار دارد و از مهمترین دستاوردهای کاوش در فصل اخیر، بدست آوردن گورها با سنگ چین مدور است.
 
در این نوع گورها، تدفین به شکل ساده و در درون گورهای چاله ای صورت گرفته است و بعد از انجام تدفین و پر کردن چاله گور، یک سنگ چین مدور از تخته سنگ ها و قطعه سنگ ها و لاشه سنگ ها بر روی گور ایجاد می‌کردند، که قطر آنها متفاوت است.
 
 بعد از ایجاد این سنگ چین مدور، در درون آن به وسیله سنگریزه ها و لاشه سنگ ها و قلوسنگ ها و قطعه سنگ ها و در برخی موارد تخته سنگ ها پشته کوچکی ایجاد می‌شده است.
 
رضالو همچنین گفت:« گور شماره 30 دارای بزرگترین سنگ چین مدور بوده که قطر شرقی –غربی آن 450 cm و قطر شمالی- جنوبی آن 462cm است. بالاترین قسمت این گور در عمق 450 cm   از بالاترین سطح سنگ چین مدور قرار گرفته است. »
 
وی افزود:« این گور متعلق به یک زن 50 تا 55 ساله بوده که به حالت نیمه جمع شده در جهت شرقی –غربی و در وضعیتی که سر به سمت غرب بوده، دفن شده و جهت صورت به سمت شمال است.»
 
به گفته این باستان شناس گور شماره 33 نیز از انواع گورهای دارای سنگ چین مدور و قطر شمالی جنوبی این گور 231 cm و قطر شرقی- غربی آن 224 cmاست.
 
 این گور متعلق به یک نوجوان(مذکر) 18 تا 22 ساله بوده که به حالت نیمه جمع شده در جهت شرقی –غربی و در وضعیتی که سر به سمت شرق بوده، دفن شده و جهت صورت به سمت غرب است.
 
 گور شماره 34 نیز دارای یک سنگ چین تقریبا مدور بوده و قطر شمالی- جنوبی آن 246 cm و قطر شرقی- غربی آن 186 cmاست.
 
این گور متعلق به کودکی بوده که به حالت طاق باز در جهت شرقی – غربی و در وضعیتی که سر به سمت غرب بوده، دفن شده است.
 
 گور شماره 35 دارای سنگ چین تقریبا بیضی شکل است که قطر شرقی- غربی سنگ چین مدور، 300 cm و قطر شمالی جنوبی آن 240 cm است.
 
این گور متعلق به یک مرد 33 تا 38 ساله بوده که به حالت نیمه جمع شده در جهت شمالی–جنوبی و در وضعیتی که سر به سمت جنوب بوده، دفن شده و جهت صورت به سمت شرق است.
 
با توجه به هدایای قرار داده شده در درون این گورها که شامل ظروف سفالی و اشیاء و ادوات مسی و مهره های تزیینی است، تاریخ پیشنهادی مقدماتی برای این گورها عصر مفرغ میانی است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.